Storytelling на вебінарі або як достукатися до сердець слухачів

, Published in Блог

«У 1886 році фармацевт Джон Пембертон займався створенням цілющої мікстури на основі витяжки з листя коки та африканських горіхів кола. У результаті він отримав відомий у всьому світі напій «Кока-кола». Як йому це вдалося? Спочатку мікстура продавалася виключно в аптеках, але одного разу аптекар, в обов'язки якого входило розбавляти її водою, переплутав крани і додав газовану воду замість звичайної»...

Найцікавіше, що якби ця ж інформація була представлена ось так: «Напій Coca-Cola був винайдений у 1886 році фармацевтом Джоном Пембертоном», Ви б не запам'ятали її і не виявили до неї ніякого інтересу. Чи не так?

А все тому, що історії — це найефективніший спосіб емоційно «зачепити», інтелектуально зацікавити і завоювати розум і душі аудиторії, змусити її думати сміливіше, свіжіше, жвавіше. Тільки так інформація надовго залишиться в пам'яті і направить хід думок слухача в потрібне вам русло.

Мистецтво сторітеллінга: у чому сила історій?

«Хто вміє розповідати цікаві історії, той править світом», - саме з таким девізом жили стародавні індійці. І не даремно! Жоден логічний довід або мудре висловлення не «зачепить» слухача, не запам'ятається надовго і не викличе потужну дозу довіри, як історія. Цей прийом почав активно використовуватися в бізнесі, маркетингу та навчанні, іменуючись «сторітеллінгом». Причому він відмінно працює як у початковій школі, так і у ВНЗ, на ділових переговорах, конференціях і презентаціях. І вебінари — не виняток!

Чому ж ми так легко запам'ятовуємо історії, і так важко — факти, оформлені в графіки, списки або таблиці?

Розповідаючи історії, ми змушуємо людей відчувати емоції, надаємо динаміку оповіданню. Вигадка або правда — історії захоплюють своїм сюжетом, персонажами і дією. Саме тому оповідь є відмінним способом передачі знань і життєвого досвіду. Ми утримуємо інтерес до теми і мотивуємо слухачів залучатися до процесу навчання, доповнюючи теоретичний матеріал яскравими героями і подіями. Голі ж цифри викликають нічого крім зневіри і нудьги.

Гарна розповідь — це інтерактивний діалог між ведучим і аудиторією, навіть якщо від останньої не виходить ні слова.

Але варто врахувати, що сучасні слухачі трішки розпещені: на банальні, сухі і беземоційні тексти вони вже не клюнуть. Тому тут важливо знайти гострі моменти, які точно зацікавлять слухача і викличуть ВАУ-ефект.

Який висновок? Просто гарного оповідання на вебінарі буде недостатньо. Потрібно застосувати історію, яку вважатиме гарною ваша аудиторія. Насамперед, вона повинна гармоніювати з вашими цілями і ненав'язливо доповнювати зміст доповіді. Розповідь повинна зацікавити слухачів, заманити їх емоційно, «зачепити» інтелектуально або сподобатися естетично. Тільки так людина, якій ви розповісте історію, гарантовано стане вашим союзником!

Отже, ви хочете, щоб ваш вебінар завоював розум і душі аудиторії? Тоді не мучте слухачів графіками, сухою теорією і нудними фактами — розкажіть їм живу історію. Саме цей прийом використовують успішні спікери в своїх виступах, в тому числі і на онлайн-семінарах.

Але де взяти цікаву історію?

Добре, якщо ви — спікер або тьютор, який постійно знаходиться в круговороті цікавих подій. Ну а якщо ні, що тоді? Відмовитися від ідеї домогтися уваги через історії? Звичайно ж ні!

Джерел для захоплюючої розповіді може бути безліч. Ось деякі з них:

  • Ваші особисті історії. Це можуть бути приклади з життя, забавні робочі моменти, з якими ви раніше стикалися безпосередньо і які залишили у вас яскраве враження.
  • Історії з життя третіх осіб (ваших друзів, знайомих, колег і так далі). Згадайте те, що колись і вас «зачепило», викликало інтерес і потік емоцій.
  • Анекдоти, жарти або кумедні вигадані історії. Головне, щоб вони були доречні і близькі вам емоційно.
  • Кіно. Насправді, у фільмах зустрічаються сцени, на яких можна акцентувати увагу слухачів і тим самим, «зачепити» їх. Наприклад, на сайті kinopoisk.ru є розділ «цікаві факти», де зібрані унікальні відомості про конкретні фільми.
  • Новини та події. Це джерело інформації також може подарувати вам захоплюючу історію. Особливо тут будуть актуальні різного роду кумедні випадки та гумористичні сюжети.
  • Сайти з цікавими фактами. Інтернет рясніє безліччю історій, варто тільки ввести в пошуковику «Цікаві факти та історії». Тут ви неодмінно зможете знайти щось особливе для свого вебінару.

Що ще важливо?

Красиво, динамічно, захопливо — це так! Але ви повинні розуміти, що не кожна розказана або прочитана вами історія підійде для Storytelling.

  • Сенс і зміст. Історія повинна гармоніювати з реальністю, з життєвим досвідом. Обов'язкові елементи: розвинений сюжет, герої і, звичайно ж, «приправа, яка придає смак історії» - метафори.
  • Цілі та висновки. Якісна історія позитивно впливає і на емоції, і на логіку, і на розум. Вона спочатку повинна нести в собі зрозумілу ідею, заради якої вона і розповідається.
  • Презентабельність. Нікого не зацікавить величезне простирадло інформації, навіть якщо воно представляється в усній формі. Відмінний варіант — зробити історію більш наочною, оформивши її в гарну презентацію.
  • Проста і коротка історія краща ніж складна і довга. Тому, якщо ви зайдете здалеку, то слухач швидко втратить інтерес і переключиться на щось більш цікаве. Ніякої води, тільки конкретика.
  • Унікальні слова. Мозок людини реагує на деякі слова, які використовуються успішними ораторами і спікерами для додання історії яскравих фарб. Наприклад, використовуючи вираз «відсутність часу», ви досягнете меншого результату, ніж використовуючи слово «цейтнот». Тут головне — не переборщити із екзотичними словами.

Сторітеллінг — це і майстерність, і мистецтво одночасно.

Унікальність полягає в тому, що при всій своїй ефективності, історії — це не точні інструменти. Для них немає жорстких правил, тільки загальні принципи. За допомогою оповідань навіть найскладніші аналітичні дані знаходять «людське обличчя». Цінність історій в тому, що вони є потужним способом переконання і мотивації, а разом з тим розважають аудиторію і надовго фіксуються в її пам'яті.

Яким би проектом ви не займалися, зрештою він завжди націлений на людей. Ви хочете, щоб ваш вебінар завоював розум і серця аудиторії? Не мучте слухачів графіками — краще розкажіть їм історію і тоді всі ваші цілі будуть досягнуті.

Сподіваємося, цей матеріал для вас був корисним, цікавим і пізнавальним. Бажаємо вам свіжих революційних ідей і захоплюючого сторітеллінга! Розкажіть свою історію і перетворите свій захід в інтерактивний і ефективний процес. Люди люблять слухати історії, а, значить, полюблять і ваш вебінар!

© eTutorium 2014- 2016 Всі права захищені