Як створити успішний онлайн-курс навчання: рецепт від експерта

, Published in Авторська колонка Анни Верби

Усім нам відомо, що електронний курс повинен захоплювати своїм сюжетом та перетворювати, часом суху, теорію в захоплюючий навчальний матеріал. Тонкощами створення ефективного та раціонального навчання займається наука педагогічного дизайну, яка направлена на максимальне залучення слухача від початку проходження курсу і до його завершення. Грамотне використання педагогічного дизайну допоможе мотивувати користувачів на запам’ятовування ключової інформації і застосування нових знань на практиці.

«У вас ніколи не буде другого шансу
справити перше враження!»

Алан Піз

Перше враження на потенційного студента ви починаєте справляти буквально з перших вступних слів, а можливо і з першого зображення на вашій стартовій сторінці веб-сайту. І від того, яким буде це перше враження залежить – чи втягнеться він у процес навчання або стане загубленим для вас назавжди. Дуже часто, з метою максимального залучення потенційного слухача в навчання, пропонується використовувати безкоштовний тестовий модуль. І від того на скільки грамотно він буде складений та яка інформація буде в ньому представлена, буде залежати, залишиться слухач з вами або ні. Але про модульну систему навчання я розповім трохи згодом.

Існує багато моментів, які потрібно враховувати при розробці електронного навчального курсу. Крім того, що необхідно подбати про основний зміст та розробку ефективної стратегії електронного навчання, ще необхідно врахувати архітектуру курсу, яка буде відповідати тематиці навчання та своїй аудиторії.

В цій публікації я допоможу вам обійти підводні каміння проектування та розробки електронного курсу навчання. Тож, пропоную вам П`ЯТЬ рекомендацій, які необхідно врахувати у своїй роботі.

1. Детально вивчить та проаналізуйте вашу цільову аудиторію.

В розробці e-learning курсу, де інформативний та добре написаний контент, високоякісні елементи, дизайну та юзабіліті мають важливе значення, не варто забувати, що курс створюється, в першу чергу, заради клієнта, а не заради самого курсу!

Перш, ніж приступати до створення електронного навчання, ви повинні визначити:

  • Які інтереси ваших потенційних студентів?
  • Який їх рівень підготовки?
  • Як вони відносяться до освіти?

Знайшовши відповіді на ці прості запитання, ви зможете створити ідеальний курс навчання для свого слухача, який надалі стане вашим постійним клієнтом. Ці знання дозволяють вірно адаптувати матеріал під аудиторію; визначити рівень їх знань, щоб уникнути зайвої інформації, або раптом не загубити важливе; в решті-решт розмовляйте з учнями на одній мові, використовуючи їх жаргонізм або професійний сленг.

Таким чином, дійсно одним із найцінніших завдань для вас, як проектувальника курсу або педагогічного дизайнера, буде аналіз цільової аудиторії та виявлення її ключових особливостей.


2. Не втрачайте з виду мету навчання.

Ще на початку проектування курсу, мета навчання завжди повинна бути в основі. Кожен елемент курсу електронного навчання – від розкладу до змісту самого елементарного графіку, який ви використовуєте на останній сторінці – повинні служити цій меті. Якщо ви у процесі навчання втрачаєте з виду мету та завдання, то ризикуєте створити неефективний курс. Просто зробите роботу дарма. Необхідно мати чітке уявлення про те, що студент очікує від вашого курсу навчання, щоб донести до нього вірну інформацію та не обдурити очікування.

Мета та завдання можуть бути неймовірно заплутаними і тут ви повинні чітко виділити головне, структурувати і впровадити цю інформацію в навчання, без найменшого відхилення від поставлених завдань. Так користувачі зможуть без труднощів пройти весь курс навчання та досягнути його і вашої загальної мети – отримати нові знання та навички, та залишитися задоволеним послугою.

Це трохи схоже на сходи. Мета – верхня сходинка, яку повинен досягти ваш слухач. Щоб виконати це завдання, йому доведеться крок за кроком долати нові сходи, щоб поступово ставати вище та досвідченіше. У цьому випадку відмінним стимулом для легкого і ефективного "підйому" є модульна система навчання, яка передбачає проміжний контроль знань і тим самим не дозволяє студенту закинути навчання. Для реалізації такого рішення я рекомендую скористатись тестуванням або практичними завданнями (кейсами) після кожного модуля навчання.

3. Використовуйте такий матеріал для курсу, який буде викликом для тих, хто навчається.

Створення електронного навчального курсу, який не дуже складний, щоб кинути виклик учню, є однією із самих великих помилок електронного навчання. Студент у процесі навчання повинен відчувати, що він виходить за межі своїх знань і відчувати, як e-learning курс наповнює його новим досвідом. В іншому випадку, він не зможе побачити реальної цінності навчання і не буде достатньо мотивований, щоб продовжити вивчення матеріалу.

4. Уникайте важкої інформації, яка веде до когнітивного перевантаження.

Незважаючи на інформативну насиченість та очевидну корисність матеріалу, він не повинен перевантажувати мозок студента. Кожен елемент вашого курсу навчання повинен бути легкий для сприйняття і засвоєння. Саме тому розуміння основ теорії когнітивного перевантаження і застосування їх у розробці навчальних програм є абсолютною необхідністю.

Ви ж бажаєте, щоб ваші учні отримали максимум користі від створеного вами навчання?

Когнітивна теорія навантаження передбачає, що учні здатні ефективно засвоювати інформацію тільки в тому випадку, якщо вона не перевантажує їх сприйняття. Іншими словами, наша короткочасна (оперативна) пам'ять може зберегти тільки певну кількість інформації одночасно (а не нескінченний запас даних).

Будьте лаконічні. Не включайте зайву інформацію і спрощуйте складні поняття, замінюйте їх більш нормальними. У цьому вам, однозначно, допоможе педагогічний дизайн.

Ось декілька порад про те, як можна зменшити когнітивне перевантаження в дизайні е-learning курсу:

  1. Подбайте про простоту курсу.
  2. Видаліть увесь вміст, що не є абсолютно необхідним для навчального процесу. Наприклад, якщо ви розробляєте слайд-шоу для візуалізації інформації, спробуйте зменшити кількість сторонніх графіків та схем.

  3. Використовуйте різні методичні прийоми.
  4. Надавайте інформацію по-різному. Наприклад, за допомогою вебінарів, графічних каталогів, методичних збірників, аудіо записів та інших інструментів. Чергуйте подачу інформації як усно, так і візуально, за допомогою зразків та графіків. Таким чином ви «увімкнете» два канали сприйняття – аудіальний та візуальний.

  5. Задійте дробове предметне навчання.
  6. Розділіть вміст курсу на більш дрібні уроки і стимулюйте учнів рухатися тільки вперед за курсом, до повного засвоєння матеріалу, не перевантажуючи їх оперативну пам'ять.

5. Використовуйте інтерактивні елементи в створенні курсу.

В цьому випадку вам знадобляться відео та аудіо ролики, кейси, фонова музика і все, що допоможе зробити електронне навчання більш ефективним і результативним.

Головною метою - домогтися емоційної прихильності від користувача. Емоційні реакції допомагають учням краще засвоювати нову інформацію і навички. Відео-роліки або зображення, які можуть викликати емоційний відгук, залишаються в пам'яті надовго і змушують думати про себе навіть після закінчення навчання.

Тут, мабуть, самим потужним і доступним інструментом для вас стане інтегрування в курс навчання прикладів з реального життя, які студент може застосувати в своєму окремому випадку. Це продемонструє учням з перших рук, як набуті знання можуть бути застосовані поза навчального середовища і тим самим доведуть користь вашого курсу навчання.

Дуже важливо в процесі навчання організувати групову взаємодію. Забезпечте учнів спілкуванням один з одним. Почніть з групових дискусій на інтернет-форумах і всіляко заохочуйте їх, щоб вирішувати проблеми колективно в режимі онлайн.

Дуже потужним інструментом, на мій погляд, є соціальні мережі. Рекомендую інтегрувати соціальні медіа в стратегії електронного навчання. Співпраця у групах дозволяє увімкнути людський фактор в e-learning курс, не дивлячись на деяку обмеженість віртуального зв’язку. Живе спілкування надасть вашій аудиторії можливість навчатись один у одного, і тим самим вивчити тему глибше, обмінюючись досвідом та своїми враженнями у спеціально створених групах.

Враховуючи ці поради, ви зможете створити успішний курс електронного навчання, навіть будучи новачком у світі e-learning. Для більш досвідних читачів, у яких вже є деякий досвід в організації онлайн-навчання, данні рекомендації дозволяють виконати більш тонке налаштування підсумкових результатів та уникнути помилок. З часом ви отримаєте курс, який задовольнить запити самих вимогливих клієнтів і принесе вам справжнє задоволення від e-learning бізнесу, а вашій аудиторії подарує якісне навчання у зручному форматі!

© eTutorium 2014- 2016 Всі права захищені